For å oppfylle sine lovmessige forpliktelser er kommunen nødt til å samle inn en del personopplysninger om deg.
Dette gjelder blant annet: Kontaktopplysninger som navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse.
Opplysninger som er nødvendige for å identifisere deg, som fødselsnummer, d-nummer, kjønn og statsborgerskap.
Opplysninger om dine relasjoner til andre, eksempelvis navn på ektefelle, samboer, barn og sivilstatus.
Helseopplysninger som diagnoser og medisinering.
Opplysninger knyttet til de tjenester som du som innbyggeren benytter, eksempelvis barnehage, skole, byggesak, renovasjon m.m.
En del av informasjonen som kommunen behandler for å kunne gjennomføre sine lovpålagte oppgaver, for eksempel innenfor helse og omsorg, inneholder også sensitive personopplysninger.
Alle som behandler personopplysninger må følge de grunnleggende prinsippene for personvern. Disse kan du lese mer om her.
Når kommunen behandler disse opplysningene skal du som registrert få vite hvilke data som behandles, hva opplysningene brukes til, samt hvor lenge opplysningene skal lagres.
Du kan henvende deg til kommunen din og be om å få innsyn i dine registrerte personopplysninger. Kommunen vil svare på din henvendelse så fort som mulig, og senest innen 30 dager. Denne tjenesten er gratis, men dersom den benyttes i urimelig grad kan kommunen sette et moderat administrasjonsgebyr.
Det er rådmannen som er øverste ansvarlige for at dine personopplysninger behandles korrekt.