Avdelingene i DDV IKS

DDV IKS har fire avdelinger: Service, Infrastruktur og løsninger, Strategi og innovasjon og administrasjon.

Administrasjon

Administrasjon er den minste avdelingen som består av daglig leder Odd-Lasse Worum og personvernombud Janne M. Heddeland

Service

Serviceavdelingen er det første kontaktpunktet for alle brukere i de seks DDV-kommunene, samt øvrige kunder.

Avdelingen tar imot, og behandler, henvendelser fra rundt 14.000 brukere – både administrativt ansatte og skoleelever. Årlig håndterer vi om lag 20.000 henvendelser. Vi er i tillegg ansvarlige for utegående service (rette feil ute på arbeidsplassene), telefoni/samhandling, støtte mot skole, og klientforvaltning – vi følger livsløpet til klientene fra valg av løsning/modell, bestilling, tanking/oppsett, sikkerhetssletting og returordning.

Vi har flere kanaler for kontakt – Serviceportal, epost og telefon. Henvendelser til disse kanalene behandles i våre åpningstider som er fra 07:30 til 15:30 mandag til fredag. Serviceportalen gir mulighet for selvbetjening på blant annet bestillinger og brukerhåndtering, registrering av saker, samt veiledninger i «Ofte stilte spørsmål». Portalen er åpen hele døgnet! Du finner den ved å klikke på «Service» i menyen øverst på siden, og så velge den grå boksen der det står «Portal».

Trenger du hjelp utenom våre åpningstider, så har vi har etablert en vaktordning som dekker kveld, natt, helg og helligdager. Ordningen gjelder kun ved alvorlige feilsituasjoner, og er for helse og omsorg, teknisk drift og krisestab.

Avdelingsleder er Brigitte Vigemyr Møll.

Infrastruktur og løsninger

Avdelingen er ansvarlig for drift, vedlikehold, forvaltning og overvåkning av felles datasenterløsning, all infrastruktur og alle DDV-kommunenes IT- løsninger. Dette inkluderer ansvar for alt fra løsninger på klientutstyr til tjenestetilgjengelighet.Oppdatering av oppsett og konfigurasjon av utstyr, nettverk og løsninger skjer kontinuerlig for å forbedre tjenesteleveransen og brukeropplevelsen til brukerne ute i kommunene. Vi støtter et bredt spekter av klienter gjennom bruk av moderne driftsløsninger. Dette skal gi brukerne våre best mulig opplevelse av våre tjenester og fagsystemer.Avdelingen støtter kommunene og de andre avdelingene i selskapet med teknisk dybdekompetanse inn i prosjekter og større oppgaver.

Vi er rådgivere på tekniske løsninger i byggeprosjekter i kommunene, og er eiernes representanter i felles anskaffelser av nye løsninger. Vi bistår den enkelte kommunale enhet og avdeling med rådgivning i hverdagen. På systemer i området helse og omsorg utfører vi forvaltning i samarbeid med kommunale systemadministratorer.
Vi sørger for at nettverkene ved over 200 forskjellige lokasjoner fungerer godt sammen med DDVs datasenterløsning samt mot tjenester over internett.

Avdelingsleder er Ronald Braun

Strategi og innovasjon

Avdelingen har ansvaret for prosjektledelse av interkommunale prosjekter, bestilling og forvaltning av kommunens løsninger og skal være en ressurs i det strategiske utviklingsarbeidet.

DDV-kommunene ønsker å være i front for å møte fremtidens krav om utvidede tilbud og nye digitale tjenester.  I samarbeid med sentrale aktører har vi fokus på langsiktig og helhetlig tenkning rundt utvikling av nye digitale innbyggertjenester. En viktig oppgave blir å følge med på trender og nasjonale føringer på de ulike områdene. Strategi og innovasjon utarbeider digitaliseringsstrategi for selskapet.

Prosjektledelse av interkommunale prosjekter som vil påvirke IKT-driften er en sentral oppgave for Strategi og innovasjon. Prosjekter kjøres etter prosjektmetodikken Prosjektveiviseren fra Difi, og utføres i aktivt samarbeid med representanter fra de ulike kommunene.

Avdelingsleder er Møyfrid Kårstad.